Iubire oferită, iubire primită
Când vorbim despre iubire, mai precis despre cum iubim, e greu să găsim o rețeta clară care să exprime ce facem și cum facem să ne exprimăm iubirea. Greutatea iubirii e incompatibilă cu ideea de rețetă. E unică, e altfel în fiecare caz în parte și e firesc să fie așa. Este valabil fie că vorbim de iubirea romantică sau de cea a părinților pentru copiii. Fiecare dintre noi iubim în felul nostru, mai precis ne manifestăm iubirea în felul nostru. Și toți trecem prin momente în care avem impresia că nu este de ajuns. Momente în care destinatarul iubirii noastre pare să nu primească pe măsura a ceea ce noi avem impresia că oferim. Și astfel de momente pot fi dezamăgitoare, frustrante – cum se poate ca manifestarea iubirii mele să ajungă atât de diluată la destinatarul ei?
Iubire tradusă în cinci limbaje
Sunt momente în care întrebări grele, dificile, primesc răspunsuri neașteptat de…evidente. Brusc ai impresia că totul are sens, că ceea ce te-a chinuit sub forma unei întrebări este acum atât de firesc, de clar. Genul ăsta de revelație l-am avut citind cartea Cele cinci limbaje de iubire ale copiilor. Autorii pornesc de la premisa că ”fiecare copil are un limbaj principal de iubire, o modalitate în care el înțelege cel mai bine afecțiunea părintelui”. Descriu apoi cele cinci limbaje de iubire, ce au specific, cum este tradusă iubirea în fiecare limbaj.
Mângâierile fizice
”Mângâierile fizice sunt cea mai puternică voce a iubirii”. Este limbajul cel mai la îndemână, în sensul în care nu ai nevoie de ocazii speciale pentru a-ți exprima iubirea în felul acesta. Importanța acestui limbaj este demonstrată de studii care au concluzionat că acei copii care sunt ținuți în brațe, sărutați, îmbrățisați se dezvoltă emoțional mai devreme decât cei care sunt lăsați multă vreme fără contact fizic.
Cuvintele de încurajare
Există copii care își încarcă rapid rezervorul emoțional atunci când primesc cuvinte de încurajare, acesta este principalul lor limbaj de iubire. Evident, pe lângă cuvintele propriu-zise, este esențial tonul pe care sunt spuse, autenticitatea lor, este foarte important la ce anume fac referire cuvintele respective, conștienți fiind că este foarte ușor să și lauzi fără folos.
Timpul acordat
Pentru toți copiii este important să primească acest mesaj din partea părinților: ”ești important, îmi place să fiu cu tine”. Acesta este mesajul pe care îl transmitem copiiilor petrecând timp alături de ei, fiind în acest timp prezenți nu doar fizic ci pe deplin implicați în experiența prezentă a copilului.
Darurile
Acesta este poate cel mai dificil de înțeles limbaj. Pentru că pare să aibă granițe foarte difuze, foarte ușor de depășit pe nevăzute. A dărui, ca formă de iubire, este cu totul altceva decât a cumpăra cadouri pe post de recompensă (îți cumpăr X dacă faci Y), pe post de scuză (ți-am luat X pentru că nu am reușit să vin la serbare). Pentru copiii al căror principal limbaj de iubire sunt darurile contează mult și ambalajul, maniera în care este oferit, originalitatea, mesajul care însoțește darul.
Serviciile
Acest limbaj de iubire corespunde în bună măsură rolului de îngrijitor al părintelui. Este grija noastră, a părinților, de a-i ajuta să facă lucrurile pe care au nevoie să le facă și de a-i încuraja să le facă singuri atunci când pot. ”Serviciile pline de iubire au o motivație interioară, și anume de a oferi din energia personală și altora”. Atunci când un copil care are acest limbaj principal de iubire vă roagă să îl ajutați cu ceva este foarte posibil ca el să resimtă o nevoie profundă de iubire.
În orice limbaj
Evident că toți copiii primesc iubire în toate cele cinci limbaje. Se bucură de iubire indiferent de limbajul în care este exprimată. Fiecare însă are o predilecție către un anumit tip de limbaj, este mai încântat când i se comunică iubirea într-un anumit fel, în limbajul lui principal de iubire. Evident părinții ar trebui să comunice iubirea în toate limbajele însă știind care este cel principal le va fi mai ușor să umple rezervorul emoțional al copilului. Le va fi mai ușor să interpreteze comportamentele copilului și să înțeleagă care indică de exemplu dorința copilului de a-și reumple acest rezervor.
Adaugă Comentariu